پاورپوینت مشخص کردن اولویت های سرمایه گذاری با استفاده از ماتریس مکنزی
پاورپوینت مشخص کردن اولویت های سرمایه گذاری با استفاده از ماتریس مکنزی شامل 28 اسلاید زیبا ، که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و تمام اسلایدها دارای slide show بسیار زیبا و کارشده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .
مقدمه
اگر پول و زمانتان نامحدود بود، احتمالا نیازی به تعیین نحوهی تخصیص منابعتان نداشتید. اما در واقع، همهی ما نیاز داریم که سرمایهگذاریهای خود را اولویت بندی کنیم، مخصوصا اگر در شرایط سخت اقتصادی قرار داشته باشیم.
زمانی که با چنین چالشی در سازمانتان روبهرو شدید، چطور تصمیم میگیرید که تولید کدام گروه از محصولات ادامه پیدا کند، به کدام بخش از بازار توجه شود یا کدام واحد کسبوکار فروخته شود؟ برای چنین تصمیمگیریهایی، ابتدا باید کسبوکارتان را بشناسید و این کار را با تعیین معیارهایی که نمونهی کارتان را تعریف میکند، شروع کنید.
در دههی ۷۰ میلادی گروه مشاورهی بوستون ماتریس بوستون را ایجاد کردند. این ماتریس با استفاده از رشد بازار و سهم بازار راهی برای بررسی فرصتها ارائه میدهد و به سازمان کمک میکند تصمیمی بگیرد که بهترین نتایج را به همراه داشته باشد. در ماتریس بوستون، محصول شما در هر بعدی که بالاتر قرار بگیرد، جذابتر خواهد بود و در نتیجه باید سرمایه گذاری بیشتری بر روی آن انجام شود.
شرکت جنرال الکتریک جنبههای بصری ماتریس بوستون را دوست داشت، اما ابعاد این ماتریس را نمیپسندید. در نتیجه از شرکت مشاورهای خود، مکنزی درخواست کرد که مدلی بسازد که برای نیازهای آنها مناسبتر باشد.
نتیجه، ماتریس ۳x۳ جی ای مکنزی بود (ماتریس مکنزی، ماتریس توانمندی کسبوکار یا ماتریس ۹ جعبهای نیز نامیده میشود) که در شکل زیر نشان داده شده است.
ماتریس اولیهی مکنزی جذابیت صنعت را در بعد X و توانمندی واحد کسبوکار را در بعد Y نشان میداد. با گذشت زمان نمودار به شکل امروزی آن که در بالا دیده میشود، تبدیل و جای بعد X و Y عوض شده است.
ماتریس جی ای مکنزی از دو بعد جذابیت صنعت و توانمندی واحد کسبوکار استفاده میکند. این دو عامل شامل فاکتورهای زیادی هستند که هر سازمان خودش انتخاب میکند. ماتریس جی ای در مقایسه با ماتریس بوستون پیچیدهتر است چرا که انعطافپذیرتر است و دامنهی بیشتری دارد.
با پیاده کردن وضعیت واحدهای مختلف کسبوکار، خطوط تولید یا محصولات، سازمان میتواند بفهمد که چگونه منابعش را به بهترین شکل اختصاص دهد. به همین خاطر ممکن است در نهایت به این نتیجه برسید که این رویکرد مختصر برای توسعه، ارزیابی و تصمیمگیریهای ارتباطی استراتژیک، بسیار مؤثر است.
استفاده از ماتریس جی ای
گام اول: جذابیت صنعت را تعیین کنید (محور عمودی)
عوامل بسیاری در تعریف جذابیت یک صنعت دخیل هستند و معمولا برای مشخص کردن اینکه آیا میخواهید وارد بازار خاصی بشوید یا خیر، به شما کمک میکنند. در اینجا چند نمونه از عوامل جذابیت که ممکن است برای شما مناسب باشد آورده میشوند:
• رشد بازار (که در ماتریس بوستون هم استفاده میشد)
• حجم بازار
• عوامل مؤثر در تحلیل PEST که عبارتند از عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تکنولوژیکی
• پنج نیروی رقابتی پورتر که عبارتند از قدرت تأمین کننده، قدرت خریدار، شدت رقابت، خطر جایگزنی و موانع ورود
• در دسترس بودن نیروی کار
• نوسانات/ تغییر در تقاضا
• حاشیهی سود
• فشارهای قانونی یا هنجارها
برای تعیین کردن جذابیت صنعت گامهای زیر را طی کنید:
و ...
فهرست مطالب
مقدمه
استفاده از ماتریس جی ای
گام اول: جذابیت صنعت را تعیین کنید (محور عمودی)
گام دوم: توانمندی کسبوکار را تعیین کنید (محور افقی)
گام سوم: پیادهسازی اطلاعات
تفسیر ماتریس
عنوان : مشخص کردن اولویت های سرمایه گذاری با استفاده از ماتریس مکنزی
فرمت : پاورپوینت
تعداد صفحات : 28
پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت